Andrei Voznesensky

Stihovi i za stadione
Branko VLAHOVIĆ, 01.06.2010 20:55:03
MOSKVA
OD STALNOG DOPISNIKA

U selu pisaca u Peredelkinu, u Podmoskovlju, u svojoj dači, posle teške bolesti umro je u utorak veliki ruski pesnik i pisac Andrej Andrejevič Voznesenski. Rođen je 12. maja 1933. u Moskvi. Sa 14 godina svoje stihove poslao je Borisu Pasternaku. Velikan je prepoznao talenat i pozvao ga u goste. Posle više decenija, upravo je Voznesenski bio inicijator da se dača Pasternaka u Peredelkinu pretvori u muzej.
Po obrazovanju je bio arhitekta, ali je stihove počeo da štampa 1958. i ispevao “Zbogom arhitekturo”. Na početku je bio na udaru književne kritike, ali i tadašnjeg šefa države. Kontroverzni Nikita Hruščov histerično je vikao: “Uzmite pasoš i odlazite vani gospodine Voznesenski”.
Pesnik nije otišao, a stihovi su mu sve češće objavljivani. Veliku slavu stekao je širom SSSR. Sedamdesetih godina prošlog veka punio je velike dvorane, pa i stadione. Postao je sve popularniji i u inostranstvu. Gostovao je u Parizu, Minhenu, u Italiji, Francuskoj i drugim zemljama. Boravak u bivšoj Jugoslaviji na njega je ostavio vrlo jak utisak, ne samo zbog toplog prijema, nego i zato što se uverio da naši ljudi znaju i razumeju njegovu poeziju. Utiske je prenosio stihovima.
Na stihove Voznesenskog poznati režiser Julij Ljubimov je u Teatru na Taganjki postavio predstavu “Antisvetovi” u kojoj se prvi put sa gitarom pojavio Vladimir Visocki.
Bez obzira na povremene hladne odnose sa vlastima, državnu nagradu SSSR-a dobio je 1978, a nosilac je i brojnih drugih domaćih i stranih priznanja. Pisao je stihove i za velike zvezde sovjetske estradne Rusije, voleo da eksperimentiše. Stvarao je “videome” - tekst je pisao u formi crteža. U vidu krsta napisao je ceo ciklus “Raspeće”.
Poslednjih desetak godina sve je teže govorio. U aprilu je pretrpeo drugi moždani udar. Prvih dana maja se, sa suprugom Zojom Bogoslovskom, vratio iz Nemačke, gde je imao operaciju na arteriji da bi se sprečio novi šlog.
Porodici Voznesenskog izraze saučešća već je izjavio predsednik Medvedev.

http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=12&status=jedna&vest=180772&title_add=Stihovi%20i%20za%20stadione&kword_add=andrej%20voznesenski

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License