Amerikaner Far En Dikt Om Dagen

Amerikaner får en dikt om dagen

Publicerad: 20 april 2008,

Poesi är kanske inte vad de flesta förknippar med USA, det brutala filmvåldets och de fåniga tv-komediernas förlovade land. Men just i april uppmärksammas dikter och diktare. I denna den ”grymmaste månaden”, som T S Eliot uttryckte det, firas National poetry month. En dikt om dagen skickas ut till intresserade, per sms eller mejl, från poetförbundet Academy of american poets. Poesi¬månaden inleddes med en bankett, med Meryl Streep bland uppläsarna, och avslutas med utdelning av det mest prestigefyllda poesipriset.

USA håller sig också med en nationalpoet, Poet laureate, för närvarande Charles Simic, som fick inleda utskicken med sin Secret history som inleds med strofen Of the light in my room. Ord och ords värde råkade dessutom hamna i fokus denna vecka i och med att ett citat från demokraten Barack Obama blev offentligt. Det innehöll följande: bitter, religion, vapen, småstäder, invandrarhat, klamra sig fast. För att sedan späs på med reaktionernas: whisky shots (som Hillary Clinton svepte för att visa att hon minsann vet hur vanligt folk lever), ”middle America”, elitist, nedlåtande. Det skulle kunna bli en fin – orimmad – dikt av detta kompilat av ord med så många olika innehåll i denna allt grymmare valrörelse. Ledande medier recenserar diktsamlingar under poesimånaden med mängder av evenemang på bibliotek och i bokhandlar. Men normalt är det nog bara tv-kanalen PBS timslånga nyhetsprogram Newshour with Jim Lehrer som regelbundet porträtterar poeter.

Nu ska jag inte låta påskina att jag är någon expert eller finsmakare på området, men öronen har ändå spetsats de gånger då nationalpoeten kommit till tals.

En av de mest tilltalande var Ted Kooser (Poet laureate 2004–06) med stark förankring i prärie¬landskapet. Hans lågmälda humoristiska berättelser om hur han försörjde sig som direktör i ett försäkringsbolag i många år gav en extra dimension till dikterna som ofta handlar om det till synes vardagliga, som en blekt blommönstrad dyna på hammocken, men som för honom är en otroligt omväxlande tillvaro nära naturen hemma i Nebraska.

Denna dikt återger han på sin egen webbsida:

”There’s never an end to dust
and dusting,” my aunt would say
as her rag, like a thunderhead,
scudded across the yellow oak
of her little house. There she lived
seventy years with a ball
of compulsion closed in her fist,
and an elbow that creaked and popped
like a branch in a storm. Now dust
is her hands and dust her heart.
There’s never an end to it.
Förbundet listar 30 sätt att fira poesimånaden och det är inte för sent än: att läsa en diktsamling, att damma av klassikerna för att uppleva dem igen, att ta med en dikt till jobbet, att googla en dikt …

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1156299.svd

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License